Super Mario 3D All-Stars Review

super-mario-3d-all-stars-review

Hiep, hiep hoera! De legendarische loodgieter bestaat dit jaar 35 jaar! En dat gaat groots gevierd worden. Niet bij Mario of Nintendo thuis, maar wel in je eigen woonkamer met een wel heel unieke verzameling klassieke Super Mario games, die hun rentree maken op de Nintendo Switch!

Super Mario 3D All-Stars is zonder twijfel de meest genereuze manier van Nintendo om zijn fans te bedanken. Je krijgt namelijk de drie beste 3D Super Mario-spellen die er ooit zijn gemaakt in een bundel! Super Mario 64, Super Mario Sunshine en Super Mario Galaxy, zijn alle drie opgepoetst en opgefrist voor hun terugkeer. De spelletjes zijn volledig geoptimaliseerd voor de Nintendo Switch en wij mochten er van Nintendo alvast mee aan de slag.

Lang wachten wordt beloond

De aankondiging en de release hebben waarschijnlijk iets langer geduurd dan Nintendo oorspronkelijk voor ogen had. Maar geheel onverwachts kwam daar een bericht uit het land van de rijzende zon.

Naast de drie geweldige games vind je in het pakket ook een in-game muziekspeler met muziek uit alle drie games. Met deze muziekspeler kunnen spelers ook terwijl het scherm is uitgeschakeld naar de muziek luisteren op hun Nintendo Switch-systemen. Een leuke extra die door onze kids dankbaar gebruikt wordt.  Maar laten we direct naar de games springen, want daar draait het uiteindelijk om.

Super Mario 64

Ik weet nog als de dag van gisteren hoe ik voor het eerst kennis maakte met Super Mario 64. Onze videotheek had een Japanse Nintendo 64 geïmporteerd en die kon ik voor een klein bedrag huren. Drie keer raden waar deze machine vanaf dat moment elk weekend stond. Precies, in mijn slaapkamer.

Super Mario 64 op de Nintendo Switch ziet er iets frisser uit. Wie wel eens een oude spelcomputer heeft aangesloten op een moderne pc heeft vast ervaren hoe de pixels over het scherm kunnen dansen en hoe de beelden uit hun verband worden getrokken. In Super Mario 64 op de Switch zijn deze pixels mooi weggewerkt. Het spel heeft zijn 4:3 aspect ratio behouden (vierkante beeldbuis). Dit is opgelost door twee zwarte balken aan weerskanten te plaatsen. Hoewel we breedbeeldondersteuning op prijs hadden gesteld is het geen groot gemis. Zeker nu het spel zonder hysterische pixels te spelen is op een moderne tv. Niks anders dan lof over deze aanpak.

Voor de rest is het spel grafisch intact gehouden. Geen opgepoetste HD beelden of strakgetrokken werelden. Wat mij betreft is dat de juiste aanpak. Op deze manier voelt het spel zoals ik het gewend ben en uiteindelijk moet je aan een klassieker niet meer dan nodig gaan zitten tweaken.

Het verhaal van Mario 64

Super Mario 64 start met een brief van Princess Peach aan Mario waarin ze hem uitnodigt om naar het kasteel te komen.  Eenmaal daar aangekomen komt Mario erachter dat Bowser de prinses heeft opgesloten. Met de kracht van de 120 ‘Power Stars’ heeft hij de schilderijen in het kasteel veranderd in portalen naar andere werelden. Mario moet opzoek naar alle 120 sterren om Princess Peach te redden.

Het basisspel bevindt zich in en om het kasteel van prinses Peach. Hier kun je vrij rondrennen en steeds meer deuren en locaties vrijspelen naarmate je meer sterren verzameld. Door in een schilderij te springen begin je aan een level. Elk level begint met een opdracht over de ster die je er kunt vinden. Deze opdracht kan bestaan uit: een baas verslaan, puzzels oplossen, tegen een vijand racen en munten verzamelen. In elk schilderij kun je meerdere sterren vinden en helemaal gebonden aan deze volgorde van de opdrachten zit je dus niet. Zo kun je bijvoorbeeld een opdracht ook prima combineren door honderd gouden munten en acht rode munten te vinden.

Elk schilderij heeft een ander thema. Zo heb je waterwerelden, ondergrondse werelden en lavalevels. Stuk voor stuk zijn de werelden uniek in hun soort en bieden ze een grote variatie aan uitdaging.

De 3D platformer bestuurde je op de N64 voor het eerst met een analoge stick. Die stick vertaalt zich heel erg goed naar de Nintendo Switch. Ook de knoppen uit die tijd hebben logische locaties gekregen op de Switch. Het is dus niet zo dat je telkens je knoppen door elkaar haalt en op de verkeerde knoppen aan het drukken bent.

Super Mario Sunshine

Eén plaatje met een zomers tintje op Nintendo ’s socials en het publiek ging wild over een mogelijke rentree van Super Mario Sunshine. Nintendo heeft ons gehoord want Super Mario Sunshine is sinds zijn release op de Nintendo Game Cube voor het eerst van platform verhuist.

Op de Nintendo Switch heeft dit deel een flinke opfrisbeurt gekregen. In tegenstelling tot Super Mario 64 heeft Sunshine wel een hogere resolutie en is het nu voor het eerste speelbaar in de 19:9-breedbeeld verhouden. Ook is het spel net als Super Mario 64 verbetert en zijn de grafische elementen subtiel onder handen genomen zodat vervelende oneffenheden tot het verleden horen. Hoewel je direct ziet dat er verbeteringen zijn is het subtiel toch erg doeltreffend. Water en bijvoorbeeld de spiegelingen zien er stukken mooier uit, maar het spel behoudt wel zijn originele nostalgische Game Cube-gevoel. Erg knap gedaan en ik ben onder de indruk. De community mag dan klagen over te weinig effort en liever een remake gezien, ik had er zelf niet aan moeten denken. Stel je voor dat een spel als Super Mario Sunshine een soort metamorfose alla The Legend of Zelda Links Awakening had gekregen. Alleen maar lof voor Nintendo vanuit onze kant.

Over de besturing maakte ik me een beetje zorgen. Een van de dingen die ik enorm mis op de Nintendo Switch zijn analoge schouderknoppen (die knoppen die onder je wijsvingers zitten). Op de Switch is dit een normale knop, maar op de PlayStation en Xbox (en des tijds ook op de Game Cube) zijn deze drukgevoelig. Voor het bedienen van je waterpack een vrij belangrijk onderdeel. Nintendo heeft er op de Switch voor gekozen dat je de ZR-knop en de R-knop kunt gebruiken. Beide knoppen onder elkaar dus. Het is even wennen en als ik een minpuntje zou moeten opnemen is dit er een. Voor wie helemaal nieuw is bij de game is dat er dus een om te negeren, want jullie zijn niet gewend aan de originele besturing en kunnen nu zonder handicap aan de game beginnen.

Het verhaal van Sunshine

Mario is na zijn laatste avontuur toe aan een vakantie en gaat met Prinses Peach en haar onderdanen op reis naar Delfino eiland. Al snel blijkt dat op het eiland een schaduw die veel weg heeft van Mario de boel op stelten zet. Overal verfvlekken, zonlicht dat gestolen is en onthutste bewoners. Natuurlijk krijgt Mario de schuld en is het ook aan Mario om alles weer recht te zetten.

Al snel krijg je hulp van een Fludd een watersysteem waarmee je het eiland weer schoon kunt maken. Na je ontmoeting met Fludd kom je de schaduw-Mario tegen en na een korte confrontatie wordt Prinses Peach ontvoert. Als je haar uit de handen van de schaduw redt vlucht hij in een van zijn verfvlekken.

Super Mario Sunshine is in grote lijnen te vergelijken met de speelstijl van Super Mario 64. Hier is de overkoepelende wereld niet het kasteel, maar het eiland Delfino Beach. Op het eiland kun je door portalen die de schaduw-Mario heeft achtergelaten naar nieuwe werelden afreizen. In deze werelden kun je meerdere zogenoemde Shine Sprites vinden die steeds meer licht op Delfino eiland schijnen.

Super Mario Galaxy

De meest recente game van de drie is Super Mario Galaxy. Oorspronkelijk uitgebracht op november 2007 is de generatie die hier het laatste mee speelde nu waarschijnlijk jongvolwassen en niet meer bezig vrolijke Mario-spelletjes. Fijn dat onze kinderen er nu toch van dit avontuur kunnen genieten, zonder dat de ‘ouderwetse’ Wii van zolder gehaald hoeft te worden. Super Mario Galaxy is namelijk een titel die door iedereen gespeeld moet. Heb je hem gemist, dan is deze titel zeker een reden om Super Mario 3D All-Stars aan te schaffen. Zeker nu je hem op de Switch kunt spelen, want hij beter dan hij ooit is geweest.

Super Mario Galaxy is als of het spel voor de Nintendo Switch is gemaakt. De vrolijke kleuren spatten nog meer van het scherm in de hogere resolutie die het spel heeft gekregen. En niet alleen de resolutie is opgeschroefd, dankzij de 60 frames per seconden loopt het beeld soepeltjes op je moderne televisie en in de handheldstand.

Niet alleen grafisch is er het nodige verbetert. De besturing via de Joy-Con en de Pro controller werkt duizendmaal meter dan die lompe Wii-mote. Waar je in het origineel nog je Wii-mote snel moest bewegen om een spin-attack te doen, kun je nu gewoon op Y drukken! Een verademing, want ik kon dat gejengel aan die controllers niet uitstaan. Waar je overigens nog wel voor moet richten is het vangen van de bits (kleine sterfragmenten). Gelukkig is dat vooral een extra feature die vooral voor twee spelers interessant is. De tweede speler kan met een Joy-con gericht op het scherm je een beetje helpen door de bits te pakken en te schieten op vijanden.

Het verhaal van Galaxy

Net als de meeste andere Mario avonturen is ook hier Bowser weer de slechterik die een feestje komt verstoren. Dit keer een wel heel uniek feest, het Sterrenfestival. Een dat dat slechts eens in de 100 jaar gevierd wordt, omdat alleen dan starbits die uit de lucht komen vallen. Mario was uitgenodigd om dit samen met de prinses te vieren, maar je raad het al, Bowser is hem voor. In een poging om Bowser te stoppen komt Kamek Bowser te hulp en schiet de loodgier het verre universum in.

Mario wordt wakker op een planetoïde waar een paar Luma’s tevoorschijn komen en veranderen in konijnen. Als hij ze vangt brengen ze hem naar een klein Colosseum waar Mario Princess Rosalina ontmoet. Zij stelt zich voor als wachtster van de sterren en beschermster van het heelal. Doordat Bowser haar observatorium heeft aangevallen en alle sterren en starbits gestolen heeft is het hele universum in gevaar. Ze besluiten samen Bowser een halt toe te ropen. Van Rosalina krijgt Mario een jonge Luma, die Mario de mogelijkheid geeft om een speciale draai-aanval te gebruiken en bepaalde sterren te activeren zodat hij door het heelal kan reizen.

Super Mario Galaxy heeft een unieke spelstijl die gebruik maakt van de aantrekkingskracht van de planetoïden waar je op kan rondrennen. Mario heeft in het spel verschillende spring-mogelijkheden, zoals de drievoudige sprong en de muursprong. Ook heeft hij de mogelijkheid om een grondstomp uit te voeren. Sommige sprongen, die ook in Super Mario Sunshine en Super Mario 64 zitten, keren ook terug in Galaxy. Denk aan de lange sprong, waarmee Mario over bepaalde kuilen kan springen of richels kan bereiken die voor een gewone sprong niet haalbaar zijn. Een 2e speler kan worden toegevoegd en kan met zijn of Joy-Con Mario nog hoger laten springen of vijanden verlammen door Starbits op ze te schieten.

De mening van onze kinderen

Michael maakt voor het eerste kennis met Super Mario 64. Super Mario Sunshine speelde hij stiekem al eerder via een emulator en aan Super Mario Galaxy heeft hij de mooiste herinneringen. De spellen zijn wel moeilijker dan de huidige Mario-games. Toch heeft Michael al enkele tientallen sterren, shines en Luma’s. Van hem krijgt het spel een dikke 10!

Kort samengevat

Al met al is Super Mario 3D All-Stars een game die zeker niet aan je Switch collectie mag ontbreken. Voor de prijs van één game krijg je eigenlijk drie volwaardige Super Mario avonturen die je vele uren speelplezier bieden. De vele negatieve reacties online kun je wat mij betreft echt met een korrel zout nemen. Ja na een aantal uren te hebben doorgebracht met het spel geef ik toe dat het een emulator is. Maar het vergelijken met een pc emulator kun je niet. Dit blijft toch Nintendo en dat voelt en is gewoon anders.

De groep azijnpiesers waarbij het nooit goed is zullen nooit stoppen een game in de grond te trappen en vinden altijd wel iets om over te vallen. Drammen over frame drops, boos omdat er geen volledige remake is en dan teleurgesteld omdat Super Mario Galaxy 2 niet aan het lijstje is toegevoegd. Zo kunnen we eeuwig doorgaan.

Wat mij betreft is de enige reden om boos te zijn om Nintendo de rare manier waarop het spel in de markt is gezet. Super Mario 3D All-Stars is namelijk zeer gelimiteerd en wordt eenmalig aangeboden. Niet alleen op een fysieke cartridge, maar ook digitaal. Je hebt tot 31 maart 2021 om de game te kopen, daarna halen ze hem uit de eShop. Een onbegrijpelijke keuze waar terecht mensen boos over zijn.

Tot die tijd kun je wel een van de tofste collecties scoren die er nu in de eShop te vinden is. Super Mario 64, Super Mario Sunshine en Super Mario Galaxy zijn regelrechte pareltjes die door elke gamer wel een keer gespeeld moeten zijn.

Kun je nou geen genoeg krijgen van Mario en heb je een Nintendo Online abonnement, dan kun je gratis de Super Nintendo App downloaden en het spel Super Mario All-Stars downloaden die ooit eerder voor de Super Nintendo verscheen.

0 Comments
Delen

Robbert

Fulltime papa van twee super kids en parttime schrijver. Hou van gamen, sporten, dagdromen, bloggen en vloggen! Nu nog een mooi ritme vinden om het allemaal te kunnen doen. Op dit moment ben ik nog steeds druk bezig met herstellen.

0 Comments

  1. Nintendo Switch aanbiedingen Week 40 — TechPapa
    2 oktober 2020 Aan 7:01 am

    […] week komen er nieuwe aanbiedingen in de Nintendo Switch eShop. Wil jij een nieuw spel extra voordelig is dit je kans. In de lijst zie je de prijs die het spel oorspronkelijk heeft, de […]

  2. Nintendo Switch aanbiedingen Week 42 — TechPapa
    16 oktober 2020 Aan 9:19 am

    […] Burnout is een klassieker waarvan er miljoenen exemplaren zijn verkocht op de PS3 en Xbox 360. Nu is de remastered versie ook naar je Nintendo Switch geracet. […]

  3. Gamestudio: leer programmeren met Nintendo — TechPapa
    5 juli 2021 Aan 12:24 pm

    […] Zo heb ik al een heel level van de originele Donkey Kong gezien en heeft iemand een circuit uit Mario Kart nagemaakt waar je kan […]

Antwoord jour bericht

Je e-mailadres zal niet worden gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd*