WordPress databasefout: [Disk full (/tmp/#sql_587_0.MAI); waiting for someone to free some space... (errno: 28 "No space left on device")]
SHOW FULL COLUMNS FROM `wp_options`

WordPress databasefout: [Disk full (/tmp/#sql_587_0.MAI); waiting for someone to free some space... (errno: 28 "No space left on device")]
SHOW FULL COLUMNS FROM `wp_options`

WordPress databasefout: [Disk full (/tmp/#sql_587_0.MAI); waiting for someone to free some space... (errno: 28 "No space left on device")]
SHOW FULL COLUMNS FROM `wp_options`

WordPress databasefout: [Disk full (/tmp/#sql_587_0.MAI); waiting for someone to free some space... (errno: 28 "No space left on device")]
SHOW FULL COLUMNS FROM `wp_options`

Gamestudio: leer programmeren met Nintendo — TechPapa

TechPapa

Games, Tech, Gadgets, Tips en meer

Gamestudio: leer programmeren met Nintendo

Ik wou dat ik dertig jaar geleden een programma als Gamestudio had. In een heel ver verleden was ik namelijk ook bezig met programmeren. Ik had een veel oudere vriend Roy en hij deed veel met computer. Toen ik een jaar of tien oud was kreeg ik van Roy een boek met de titel Turbo Pascal. Dit was geen roman of een snelle voetballer of tennisser zoals leeftijdsgenootjes lazen, maar een cursus programmeren in de taal Pascal. Ik leerde dankzij dit boek de tofste dingen maken. Van een simpel spel als Pong tot een handig oefenprogramma’s voor mijn keersommen. Helaas was in die tijd een game of programma maken niet heel erg hip en ben ik uiteindelijk met de hobby gestopt. Zonde!

Andere tijden met Gamestudio

Tijden veranderen en tegenwoordig is games maken enorm hip en een stuk gemakkelijker! Nu hoef je geen ellelange teksten met codes te schrijven, maar kun je zogenoemd objectgeoriënteerd programmeren via een gebruikersinterface. Hierbij komt geen ingewikkelde programmeertaal aan te pas, maar hoef je slechts de logica van programmeren te begrijpen. Nintendo doet dat met Gamestudio op een gemakkelijke en laagdrempelige manier. Spelenderwijs leer je enorm belangrijke elementen om de basisprincipes van het objectgeoriënteerd te begrijpen.

Bij Object

Michael en ik hebben flink wat tijd in Gamestudio gestoken en hoewel we nog lang niet zover zijn dat we een hele game kunnen ontwerpen, dat kost immers nog veel meer tijd, is Michael wel enthousiast en zie ik zijn kennis steeds verder toeneemt. Ik heb onlangs zelfs Unreal Engine op zijn pc geïnstalleerd en al snel maakte Michael koppelingen met de informatie die hij uit Gamestudio vergaard had. Zo wist hij bijvoorbeeld al hoe x- en y-coördinaten werken door Gamestudio. Maar genoeg over onze ervaring laten we wat dieper op de software ingaan en jullie laten zien wat je Gamestudio precies kan doen.

Gamestudio

In Gamestudio voor de Nintendo Switch kunnen kinderen en hun ouders games maken en hun creaties delen met anderen online. Het programmeren wordt gedaan door verbindingen te maken tussen kleurrijke wezens die in het spel ook Knopixen worden genoemd. Elke Knoppix heeft een eigen functie. Zo kun je een Spelersfiguurknoppix koppelen aan een Stick bewegingsknoppix. Daarmee laat je het spelersfiguur bewegen. De Knoppixen zijn verdeeld onder: invoer-, tussen, uitvoer en objectknoppixen.

Voordat je goed aan de slag kunt met je eigen game staat er ongeveer 10 uur aan lesmateriaal voor je klaar. In deze lessen maak je kennis met alle Knopixen die in Gamestudio te bieden heeft. Tijdens deze lessen ga je stap voor stap zelf spellen maken met Gamestudio. Zo begin je met een spel Tikkertje en ga je uiteindelijk ook een racegame en 3D-wereld maken. Voor elke les wordt zo’n 60 tot 90 minuten gerekend, maar vaak ben je er iets langer mee bezig. Heb je een les afgerond staat er eerst een toets voor je klaar voordat je door kunt gaan naar de volgende les.

Voor de lessen wordt de nodige concentratie gevraagd. Het is ook zeker niet gemakkelijk, maar het wordt op een dusdanige vrolijke en laagdrempelige manier uitgelegd dat het toch leuk blijft om te volgen. Na zo’n vier lessen begon ik zelf ook ideeën en oplossingen te bedenken en begon ik het programmeren in Gamestudio echt te begrijpen.

Vrij programmeren

De vrijheid in Gamestudio is enorm en ik verwacht ook dat er bijzonder veel toffe games op gemaakt gaan worden. De beperkingen van Gamestudio zitten dan ook niet in de beperkingen van het spel, maar meer in die van de Nintendo Switch zelf. Je kunt bijvoorbeeld maar 66 games opslaan en mogelijk ook beperkt tot de grens van 2GB aan opslagruimte voor je games. Ook kunnen er maximaal 512 Knopixen en 1024 verbindingen worden gemaakt in een spel. Dat lijkt misschien veel, maar voor een simpele stap ben je zomaar tussen vijf tot vijftien Knopixen kwijt. Dat haalt niet weg dat er nog steeds enorm veel leuks gemaakt kan worden met Gamestudio.

Bij het vrij programmeren kun je pas echt los, maar let wel op er kunnen maximaal 512 Knopixen en 1024 verbindingen worden gemaakt.
Bij het vrij programmeren kun je pas echt los, maar let wel op er kunnen maximaal 512 Knopixen en 1024 verbindingen worden gebruikt in een spel.

Eigen texturen

In Gamestudio kun je ook eigen poppetjes en elementen tekenen. Dit kan via je optie Eigen texturen. Via een heel simpel tekenprogramma kun je bijvoorbeeld een platform poppetje, auto of schatkist tekenen. Wie heel erg handig is, zou ook elementen voor in de wereld kunnen teken. Zo heb ik al een heel level van de originele Donkey Kong gezien en heeft iemand een circuit uit Mario Kart nagemaakt waar je kan racen.

Gamestudio is Game Builder Garage in Amerika

Hoewel Gamestudio een krachtige tool is, ontbreken er wel wat belangrijke element. Zo kun je wel je gemaakte levels online delen, maar werkt dit via zogenoemde Game-ID’s die je met je vrienden kunt delen. Als drie maanden je game niet gedownload wordt, zal Nintendo je spel ook verwijderen van hun server. Ook kun je gemaakte texturen niet delen met anderen of tussen spellen die je maakt delen. Je zal dus voor elk spel al je afbeeldingen opnieuw moeten tekenen. Erg jammer. Gelukkig zijn mensen erg innovatief in het vinden van oplossingen. Zo is er een Reddit kanaal voor Game Builder Garage (de Amerikaanse titel van de game). Op deze Reddit kun je vragen kwijt, maar ook de Game-ID’s van de spellen die je gemaakt hebt. Ik heb echt heel erg mooie games voorbij zien komen.

Op Reddit kun je code's van andere spelers vinden zoals deze Mario Kart-game.
Op Reddit kun je Gam-ID’s van andere spelers vinden zoals deze Mario Kart-game.

Conclusie

Het koste mij een tijdje om Gamestudio onder de knie te krijgen. Gamestudio heeft mij wel meer inzicht gegeven in objectgeoriënteerd programmeren dan de cursussen Unity die ik ooit gevolgd heb. Het is duidelijk dat Gamestudio meer is dan slechts een ‘Nintendo game’. Gamestudio is een enorm krachtige tool waar we ongetwijfeld nog heel veel toffe dingen van gaan zien. Michael heeft de cursussen inmiddels afgerond en we proberen hem te motiveren om door te gaan met het bouwen van een eigen spel.

Er zijn wel een paar puntje van kritiek. Gamestudio mist belangrijke elementen zoals een plek waar je op een gemakkelijk manier games van andere spelers kan downloaden. Naast het delen van je games zou het ook enorm helpen als je bijvoorbeeld zelf getekende objecten met elkaar kan delen of op zijn minst tussen je eigen spellen kan delen. Dit maakt dan ook dat ik Gamestudio niet de volledige vijf sterren geef. Het heeft namelijk nog veel meer potentie en ik hoop echt dat Nintendo deze software blijft verbeteren.

Wie interesse heeft in programmeren en dat op een laagdrempelige manier wil ervaren kan Gamestudio zeker overwegen. Het programma heeft aan mij bewezen dat het een gedoogde concurrent is voor andere laagdrempelige programmeertools zoals Scratch.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *