VR met de HTC Vive eindelijk kunnen testen!

vr-met-de-htc-vive-getest-2015

Wat er zo speciaal is aan VR valt moeilijk te uit te leggen. Geen tekst, filmpje of foto kan omschrijven hoe het is om een andere wereld binnen te stappen en na enkele seconden te vergeten waar je werkelijk bent.

In de eerste ontwikkelingsfase van VR werden vaak beelden getoond van mensen die de ontwikkelaarsversie van de Oculus Rift uitproberen. Een veelal onaangename ervaring door het gebrek aan belangrijke meetapparatuur. Gebruikers werden misselijk waardoor virtual reality al snel werd afgedaan als een mislukte poging. De techniek is gelukkig snel doorontwikkeld en al deze kinderziektes zijn inmiddels verdwenen. Van de huidige virtual reality headsets word je dus niet ziek! Volgend jaar verschijnen er drie belangrijke headsets op de markt: de Oculus Rift, de HTC Vive en PlayStation VR.

Oculus Rift

De Oculus Rift VR headset

Afgelopen zomer kreeg ik in Duitsland tijdens de Gamescom de kans om de consumentenversie van de Oculus Rift uit te proberen. De Oculus Rift is de VR headset van Facebook en is met name bedoeld om zittend te gebruiken. Met een Xbox One-controller in je handen kun je vanuit je bureaustoel ruimtereizen maken, vrolijke karakters in en sfeervolle virtuele werelden besturen of plaats nemen in een zogenoemde PlaySeat en een echte Ferrari besturen. De laatste versie van de Oculus Rift werkte perfect en ik ging echt op in de demo’s die ik te zien kreeg. Wel heeft de Oculus Rift een beperking. Zodra je met je VR headset uit het zicht van de zogenoemde Positional Tracker raakt (een infraroodcamera die je headset volgt), beweegt het beeld niet meer mee. Dat veroorzaakt een zeer onaangenaam gevoel. Wees niet bang dat het vaak gebeurd, de uiteindelijke consumentenversie zal praktisch vrij zijn van deze beperking. Nu ik de HTC Vive heb mogen uitproberen, heb ik kunnen ervaren hoe het is om echt vrij te zijn in een virtuele wereld.

Handige controllers

Eerste VR controller voor de Vive

Gisteren kreeg ik eindelijk de kans om de HTC Vive te testen. Er was ruim de tijd om verschillende VR demo’s te proberen en alle mogelijkheden van de Vive te ervaren. HTC had een kantoorruimte in Hotel Artemis omgebouwd tot demonstratieruimte. Vier gordijnen vormde een rechthoekige ruimte met in het midden de headset. In de ruimte waren drie mensen aanwezig om me te begeleiden. Een van hen gaf mij twee controllers. De controllers waren vrij licht en hebben een beetje de vorm van een paddenstoel. Op de bovenzijde zitten verschillende infrarood leds, die door twee speciale camera’s gevolgd kunnen worden. Zo weet de computer precies waar de controller zich bevind. Via verschillende sensoren in de controllers wordt precies gemeten hoe ik de controllers vast heb. Op zijkant van de controller zit een trigger (een knop die je kunt indrukken met je wijsvinger). Aan de andere kant zit een rond touchpad die met je duim te bedienen is.

De Vive

ik met vive VR pre-production

Na een korte uitleg kreeg ik de headset op. De headset is groot, maar toch licht. Wat direct opviel was dat de kijkhoek iets kleiner lijkt dan die van de Oculus Rift. Op het moment van de demo wist ik niet zeker of er echt een verschil was, maar achteraf bleek dat de kijkhoek van zowel de Oculus Rift als de Vive 110 graden te zijn. Toch had ik net iets meer het gevoel dat ik in een doosje keek. Het beeldscherm in de Vive leek daarentegen iets strakker dan die Oculus Rift (consumentenversie) en de Gear VR (Innovator Edition). Een echte vergelijking kan ik natuurlijk pas maken als ik beide headsets op mijn bureau heb liggen.

Lopen in VR

Lang kon ik er niet stilstaan bij de verschillen, want via de koptelefoon werd gevraagd of ik naar voren wilde lopen. Als ervaren ‘rifter’ een doodenge ervaring. Ik heb de gevolgen van een minder betrouwbare tracking aan den lijve moeten ondervinden met mijn Oculus Rift DK1 en DK2. Gelukkig werd na twee voorzichtige stappen duidelijk waarom ik daar met de Vive niet meer bang voor hoef te zijn om mij te bezeren. Er vormden rasters op de plekken waar een obstakel staan. Voorzichtig en wat onwennig strekte ik mijn arm naar voren en voelde inderdaad het gordijn. Deze zat precies op de plek het raster zat. “De Vive kan via een camera aan de voorzijde, objecten waarnemen en voorkomt zo dat je tegen meubels of muren oploopt,” vertelde de begeleider, “we nemen je nu mee naar de oceaan, ik hoop dat je niet bang bent onder water?!”

Lopen onder water

De eerste demo die ik te zien kreeg was een onderwaterwereld. Ik stond op een wrak diep in de oceaan en kon goed de blauwe diepte inkijken. “Vissen kun je met je controller wegslaan als je ze eng vindt”, zei de begeleider. De controllers zag ik duidelijk voor me meebewegen terwijl ik met mijn hand wat vissen wegtikte. Het voelde erg natuurlijk aan. “Loop maar eens naar de rand van het schip”, werd er gevraagd. Toch wat onwennig stapte ik naar voren en kon over de rand van het schip naar beneden kijken. “Kijk nu eens opzij”, voor me zwom een enorme bultrug langs. Een werkelijk fenomenaal gezicht! Zo groot is dus een walvis! Langzaam wen ik aan het feit dat ik vrij ben en besef dat dit een enorme toevoeging is aan virtual reality. Op dat moment was de eerste demo afgelopen. “We gaan nu tekenen”, zei de stem.

Tekenen in VR

Elke nieuw besturingssysteem of nieuwe techniek heeft een eigen teken-app. Tilt Brush is het tekenprogramma van HTC (in samenwerking met NVIDIA). Door gebruik te maken van positietracking en verschillende meetapparatuur, kun je in de virtuele tekenstudio levensgrote sculpturen tekenen. Het tekenprogramma voelde direct aan alsof ik er al jaren mee had gewerkt. Door de linker controller verticaal vast te houden en verticaal te draaien, kon ik een keuze maken tussen een kleurenpalet en verschillende materialen. Door de rechtercontroller horizontaal vast te houden kon ik de pictogrammen en de kleuren op het kleurenpalet selecteren.  Sierlijk begon ik wat in het rond te tekenen en al snel had ik door dat ik rustig om getekende sculptuur heen kon lopen. Ik kon er al een leuke fakkel en een muur mee maken. Helaas bleef het bij tekenen, maar ik kan mij voorstellen dat ander materiaal als virtueel klei nog mooier resultaat kan geven.

Koken

Nadat ik mijn creatieve kant had laten zien, mocht ik mijn kookkunsten in VR tonen. Ineens stond ik in een virtuele keuken en mijn controllers veranderde in twee handen. De begeleider vroeg of ik wat spullen wilde oppakken van het keukenblad. Met behulp van de trigger greep ik objecten vast. Dit ging vrij gemakkelijk en ik voelde mij al snel thuis in de virtuele keuken. Mijn brein was inmiddels volledig gewend aan de vrije virtuele ruimte. Ik voel me niet meer onwennig en volgde zonder probleem het recept op. Als per ongeluk een wortel op de grond valt ga ik, zonder erbij na te denken, door de knieën om hem op te rapen. Ik doe de koelkast open voor een laatste champignon en mijn soep is klaar. Nog even op de bel drukken om de ober te laten weten dat het klaar is. Als beloning mocht ik wat spullen door de keuken smijten voordat de volgende demo geladen was.

Dota’s secret shop

Dota's secret shop VR
Image converted using ifftoany

“Over deze demo ga ik niks verklappen”, zei de begeleider op een trotse en enthousiaste toon. Ik belandde in een klein winkeltje. Een werkelijk fabelachtige omgeving, dat grafisch dat in elk detail was afgewerkt. Achter mij stond een draakje, ter grote van een middelgrote hond. Ik ging direct op mijn knieën zitten en ik kreeg nog alleen woorden als: wauw, cool, nice, great, amazing en fabulous uit mijn mond. Dit was als tech-expert genieten en misschien wel de mooist afgewerkte interactieve computeranimatie die ik tot nu toe heb gezien, zeker in VR! Toen hoorde ik een diepe stem achter me praten. Snel stond ik op en draaide me om. Ik stond oog in oog met de shopkeeper uit Dota 2! “De secret shop van Dota?!”, riep ik enthousiast. Even enthousiast bevestigde de begeleider mijn vraag. De shopkeeper bood mij een lichtje aan dat ik met mijn controller kon opvangen. De winkel was nu helemaal te zien! Achter mij hing De Divine Rapier, het krachtigste zwaard uit het spel Dota! Inmiddels was ik helemaal vergeten dat er mensen om mij heen stonden te kijken hoe ik door de ruimte aan het wandelen was. Ik was alleen nog bezig alle pracht tot mij door te laten dringen: ‘This is some next level shit!’

Dota's secret shop VR

De begeleider vroeg of ik met mijn controller een van de lichtgevende pictogrammen kon aantikken. Ik koos voor het pictogram op de toonbank en veranderde in een piepklein mensje. Ik kon over de toonbank wandelen en over de rand naar beneden kijken. Het was een bijzondere ervaring. Met nog een druk op de controller transformeerde ik weer naar mijn originele grootte en begon de zoektocht naar nog een meer pictogrammen. Zo belande ik ook op de vensterbank waar ik naar buiten kon kijken en boven op de draagbalk van het dak. Eigenlijk wilde ik nog uren kijken, maar ik had al veel meer tijd gekregen dat eigenlijk de bedoeling was. Toch had ik nog een verzoekje: Robot Repair. De tijd was echt op, maar ik kreeg toch mijn zin. Ik mocht Robot Repair proberen!

Tijd voor Robot Repair

Over Robot Repair had ik vele enthousiaste verhalen gelezen en wou graag zelf ervaren hoe het zou zijn om de robot te repareren. De demo werd gestart en ik hoorde een stem heel snel praten. De uitleggen was moeilijk te volgen. Ik moest met mijn controllers een paar lades openen, bij de derde en laatste la werd gevraagd om niet naar de la te kijken. Helaas kon ik niet op tijd wegkijken en zag een paar zwarte poppetjes in paniek rondrennen. Ik deed de la snel dicht en mocht vervolgens aan een grote rode hendel trekken aan de andere kant van de kamer. De deur ging open en er kwam een defecte robot binnen. De stem vroeg of ik de robot wilde maken, maar toen ik de voorkant van de robot naar voren trok en alle onderdelen kon zien wist ik dat het een onbegonnen zaak was. Na een kleine tien seconden vielen alle onderdelen op de grond en draaide de vloerpanelen 90 graden om. Ik stapte snel aan de kant. Een arm met een camera erop kwam naar binnen en keek me aan. De robot zei dat ik overgekwalificeerd was voor deze klus en bouwde een aantal muren om mij heen tot het donker was. De demo was afgelopen.

Conclusie

Dat HTC met de Vive geen tweede speler op het gebied van VR wil worden is mij heel erg duidelijk geworden. De mogelijkheid om vrij rond te lopen geeft een compleet nieuwe dimensie! De controllers werken subliem, maar ik heb ook nog geen vergelijkingsmateriaal. De half moon-controllers van de Oculus Rift en de Move controller van Sony heb ik nog niet kunnen proberen. Wat ik wel weet is dat bij Oculus en Sony geen touchpad op de controller zit en ik moet zeggen dat dit wel erg prettig werkte op de controllers van de Vive. Verder heb ik niks te klagen over de kwaliteit. Natuurlijk kan het allemaal beter! Maar hoe mooier we de apparatuur maken, hoe duurder het wordt. De hardware die nu gebruikt is in de headsets, kan worden aangeboden voor een prijsklasse die voor de meeste mensen betaalbaar is. Geloof me als ik zeg dat de HTC Vive 99,99% van de hardcore gamers omver gaat blazen. Eenmaal virtual reality geprobeerd en je wil nooit meer wat anders. Luister dus niet teveel naar de negatieve verhalen over de kwaliteit, want de kwaliteit is gewoon dik in orde! Ik kan niet wachten tot ik november een Vive kan scoren en een uitgebreide review kan schrijven! Heb je nog vragen over mijn ervaring stuur gerust een berichtje!

Dota's secret shop VR

Wil je overigens iets meer te weten komen over de magie of de shopkeeper die ik ontmoette, neem dan eens een kijkje in deze gratis stip: http://www.dota2.com/comics/are_we_heroes_yet/.

0 Comments
Delen
Tags: , , , ,

Robbert

Fulltime papa van twee super kids en parttime schrijver. Hou van gamen, sporten, dagdromen, bloggen en vloggen! Nu nog een mooi ritme vinden om het allemaal te kunnen doen. Op dit moment ben ik nog steeds druk bezig met herstellen.

Antwoord jour bericht

Je e-mailadres zal niet worden gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd*