Het is iets dat mij al jaren aan het hart gaat. Bezoekersaantallen die belangrijker zijn dan juiste informatie delen. De roddelbladen doen het al decennia, maar veel blogs en nieuwswebsites zijn er tegenwoordig ook niet vies van. Het baat mij enorm veel zorgen.
Ik ben al ruim zeventien jaar journalist. Nee, ik ben een taalgoeroe die hardcore teksten schrijft. In tegendeel zelfs, want ik zo dyslectisch ben als de pest. Ik heb journalistieke titel gekregen door heel hard te werken en me enorm te specialiseren in consumentenelektronica, games en bedrijfsautomatiseringen. Het is prachtig als mensen iets leren van wat ik heb geschreven. Ook het onderhouden van contacten in de IT-wereld en de juiste informatie doorgeven aan de lezer is iets waar ik enorm van geniet. Voor elke nieuwe gadgets die ik handen krijg neem al zeventien jaar alle tijd, zelfs als ik er verlies op maak. Ik vind het belangrijker om een eerlijke onafhankelijke test af te leveren dan er zoveel mogelijk winst uit te persen. Een simpele opsomming van de specs kan er bij mij niet in. Ook voor nieuwsberichten neem ik de tijd. Ik neem ze altijd onder de loep en ben kritisch op de berichtgeving die ik deel. Ik ben nog van de generatie waar wij (de journalisten) de lezer ‘opvoeden’. Helaas zie ik dat tegenwoordig daar niet de prioriteit ligt.
Tegenwoordig draait alles om de bezoekersaantallen. Hoe meer bezoekers klikken, hoe beter! Op deze manier verdienen websites hun geld. Hoe haal je bezoekers binnen? Eigenlijk op dezelfde manier als waarop de roddelbladen dat al decennia lang doen! De een doet dat met schreeuwkoppen die totaal geen goed beeld geven van het daadwerkelijke artikel dat eronder geschreven is. De ander doet het door pure desinformatie te verspreiden. Dat kan over een bekend persoon, maar wat ik ook vaak zie zijn valse beloftes (prijsvragen of giveaways). Hoewel ik er enorm allergisch voor ben kan ik dit nog negeren, maar de nieuwste trend vind ik moeilijker te verkroppen. Nep Reviews!
Reviews schrijven die niet gebaseerd zijn over het product waar je over schrijft, maar juist op een zoveel mogelijk aantal bezoekers krijgen. Hoe doen websites dit? Ze schrijven negatieve reviews over producten die juist goed staan aangeschreven en positieve reviews over producten die negatief staan aangeschreven. Neem een populaire game die bij het publiek en de collega’s enorm goed is bevallen. Geef dit spel een enorm lage score. Websites als Google en Metacritic nemen je review op en vervolgens zullen veel mensen zich afvragen waarom jij, als enige, de game zo slecht vindt. Dat genereerd soms duizenden (misschien zelfs wel een miljoen) bezoekers!
Kassa, die bezoekersaantallen kun je weer verkopen aan je adverteerders! Je vangt een stuk meer geld voor je advertenties, je krijgt nog meer producten aangeboden en je komt hoger op de ranglijsten bij de PR-bureaus! Al deze partijen kunnen geen diepgaand onderzoek doen. Veelal gaat het bekijken van bezoekersaantallen geautomatiseerd. Ik begrijp het wel, blogs en websites schieten als paddenstoelen uit de licht. Het is voor een persbureau vrijwel onmogelijk om na te gaan wat elke website schrijft. Steeds meer website zien deze tactiek en nemen deze strategie over. Het enge is dat ook grotere jongens het trucje proberen (ik zal geen namen noemen, maar je kunt van mij aannemen dat het zo is). Ik maak me echt grote zorgen over het gezichtsverlies dat schrijvende journalist hiermee oploopt. Hoe geloofwaardig ben je nog als je zelfs tests of reviews laat afhangen van het aantal bezoekers dat je daarmee naar binnenhaalt? Het is pure vandalisme binnen de journalistiek.
Geef een reactie