Wat is de Oculus Rift Development Kit 2 en kan ik hem gebruiken

oculus-rift-development-kit-2

Op 1 augustus 2012 begon Palmer Lucky, via Kickstarter een campagne om geld in te zamelen voor de ontwikkeling van zijn virtual reality-bril: de Oculus Rift. Binnen vier uur werd het gevraagde bedrag van 250.000 dollar al opgehaald en uiteindelijk werd zelfs 2,4 miljoen dollar ingezameld. Het begin van een nieuw succesverhaal was begonnen. Al snel werden de eerste ontwikkelaarskits opgestuurd naar de enthousiaste achterban en kon de wereld kennis maken met deze fantastische uitvinding. Dat de Oculus Rift grote potentie heeft, vertaalde zich niet alleen in het razendsnelle succes via Kickstarter. Ook Mark Zuckerberg (de oprichter van Facebook) ziet potentie in het project. Daarom nam hij, in maart van dit jaar, OculusVR over voor het significante bedrag van twee miljard dollar. Rond dezelfde periode werd ook de nieuwe ontwikkelaarskit getoond: de Oculus Rift Developers Kit 2. De bril die wij hebben getest.

 

Wat is de Oculus Rift

De Oculus Rift is een virtual reality-bril (ook wel HMD genoemd), volgestopt met bewegings- en positiesensoren en een hoge resolutiebeeldscherm. De sensoren zorgen ervoor dat de positie van de bril exact bepaald en gevolgd kan worden, zonder dat er waarneembare vertraging optreedt op het beeldscherm. Het concept van de Oculus Rift is simpel: neem een klein beeldscherm, verbind het met een aantal sensoren en sluit het aan op een computer.

 

Google Cardboard

Het idee is zo simpel dat ook elke moderne smartphone als virtual reality-bril kan worden ingezet. Daarom heeft Google een gratis virtual reality-bril voor iedereen ontworpen: Google Cardboard. Dit is niet meer een blauwdruk waarmee je van een stuk karton een virtual reality-bril kunt creëren. Zet er je smartphone in en je hebt hetzelfde idee als de Oculus Rift. Natuurlijk is de Oculus Rift een stuk sneller en accurater, maar bij gebrek aan dit apparaat is Google Cardboard een leuke manier om VR te proberen. Het ontwerp kun je gratis online downloaden: https://cardboard.withgoogle.com/, maar je kunt ook voor via eBay een vooraf gesneden Google Cardboard aanschaffen.

 

Oculus Rift is meer dan een telefoon

Op de website www.ifixit.com hebben ze de Oculus Rift helemaal uit elkaar geschroefd. Daar kwam aan het licht dat het beeldscherm in de Oculus Rift DK2, het scherm van een Samsung Galaxy Note 3 is. Hoewel het een beetje vreemd is om een smartphonescherm met digitizer en logo aan te treffen, is het wel innovatief. Het full-HD Super AMOLED-scherm, dat in de Oculus op 73 Hz draait, is immers betaalbaar en uitermate geschikt als VR-beeldscherm. Als bewegingssensor is een Six-Axis MEMS Motion Trackingsensor gebruikt. Deze sensor registreert zes vrijheidsgraden: vooruit en achteruit (surging), omhoog en omlaag (heaving), links en rechts (swaying), naar voren en naar achter kantelen (pitching), links en rechts draaien (yawing) en links naar rechts kantelen (rolling). De Oculus Rift Developers Kit 2 zit vol met led-lampjes. Deze zijn voor het positietrackingsysteem. Via een infraroodcamera worden deze lampjes geregistreerd, waardoor diepte kan worden waargenomen. De smartphone heeft in vergelijking met een pc nog steeds een vrij beperkte rekenkracht, de Oculus Rift heeft die beperking niet omdat deze via een HDMI-kabel op de computer wordt aangesloten. Hierdoor kan er een stuk meer grafisch geweld op het AMOLED-scherm worden afgevuurd. Het onlangs getoonde prototype (de Crescent Bay), gooit er nog een schepje bovenop. Deze krijgt ook een koptelefoon meegeleverd met een nieuwe geluidstechniek waarbij het geluid in 3D afgespeeld wordt. Ook gaan er geruchten dat het scherm in de Crescent Bay op 90 Hz draait en het over een UHD-scherm (2560×1440 pixels) beschikt. Hierdoor zouden de pixels, die je in de DK2 nog duidelijk kunt waarnemen, nog nauwelijks zichtbaar zijn.

DK2 Oculus Rift

 

Wat krijg je bij de Developers Kit 2

Hoewel de ontwikkelaarskit is bedoeld voor programmeurs, wordt het ook erg veel gekocht door enthousiastelingen. OculusVR waarschuwt voor de koop duidelijk, dat het om een vroege versie gaat en het uitsluitend is bedoeld om te ontwikkelen. Besluit je er toch een te kopen, wat krijg je dan precies? Na ongeveer twee a drie maanden wachten wordt voor ongeveer 490 dollar inclusief btw en verzendkosten het apparaat bij je afgeleverd. In tegenstelling tot de plastic koffer waar de eerste ontwikkelaarskit in verpakt zat, zit de Oculus Rift DK2 in een bruine kartonnen doos. In de verpakking vind je de HMD (head-mounted display), de Positional Tracker DK2, een adapter om de usb-poort op de HMD van stroom te voorzien, speciale HDMI en USB-kabel voor op de HMD (ongeveer drie meter lang), een DVI naar HDMI omvormer, USB en micro jackkabel voor de Positional Tracker (ongeveer drie meter lang), een brillendoekje en twee paar lenzen (een paar voor bijziend zicht en een paar voor standaard zicht). Bij je koop hoef je geen support van de maker te verwachten, het enige waar je met vragen terecht kunt is het ontwikkelaarsforum.DK2 Oculus Rift

 

De Oculus Rift aansluiten

Voor het aansluiten van de Oculus Rift, heb je niet meer dan een beetje technische basiskennis nodig. De Positional Tracker DK2 kun je net als een webcam op je beeldscherm plaatsen. Er zit een mini-usb en microjack aansluiting op, die via de kabel aan je pc en Rift gekoppeld kunnen worden. Op de HMD wordt een lange usb- en hdmi-kabel aangesloten. Aan uiteinde van deze kabel zit nog een kleine behuizing voor de microjack van de Positional Tracker en een stroomaansluiting. Via de website www.oculusvr.com, kunnen runtime-bestanden met de Oculus Configuration Utility worden gedownload en geïnstalleerd. Via dit programma kunnen voorkeuren als het type lenzen en de Display Mode worden doorgeven. De Oculus Rift wordt door de pc gezien als een extra monitor. Omdat het beeld in de HMD gedraaid is, dien je deze handmatig op Liggend (gespiegeld) in te stellen. Hierna ben je klaar om de Oculus Rift te gebruiken.

 

De HMD op je hoofd

Via een elastische band met aan het achtereind een plastic riemversteller, word de HMD vastgezet op je hoofd. Over je hoofd loopt nog een extra band met lusjes om de kabels naar achter te brengen. De Oculus Rift Developers Kit 2 weegt een aanvaardbare 440 gram. Door de schuimrubberen rand, ligt het geheel redelijk comfortabel tegen het voorhoofd. Als je een grote neus hebt, en de Oculus daarop rust, kan het wel na verloop van tijd gaan irriteren. Ondanks het rooster, net achter het schuimrubber, beslaan de lenzen toch regelmatig. Via twee draaiknopjes aan weerszijde van de HMD, kan de afstand van je ogen tot de lenzen iets worden aangepast. Omdat de kabels vrij lang zijn, heb je de ruimte om vrij te bewegen.

 

Een spel spelen

Op dit moment is er slechts een handje vol spellen, die de Oculus Rift ondersteunen. Vaak zijn de menu’s in deze spellen onleesbaar, omdat ze op een resolutie van 1920×1080 worden weergegeven. In Oculus dient voor elk oog een scherm van 960×1080 pixels te worden weergegeven om het goed te kunnen zien. Pas als het daadwerkelijke spel opstart, wordt de deze resolutie goed aangepast.

 

Als een spel is opgestart, ben je snel alle rompslomp vergeten. Na een aantal seconden verdwijn je in een digitale wereld die virtual reality wordt genoemd. Voor je hersenen kan dit een zeer vreemde gewaarwording zijn. Een spel waarbij de hersenen flink op de proef worden gesteld is Cyber Space. Zodra je de Oculus opzet beland je op de stoel van de zogenoemde ‘Pendulum ride’. Deze stoel wordt met een grote arm door de lucht gedraaid. Wat het zo bijzonder maakt, is dat je hersenen gevoelens opwekken die je alleen in de werkelijke attractie zou kunnen ervaren. Zo voel je de tintelingen van het vallen echt in je buik. De meeste zullen deze attractie niet zonder schreeuwen kunnen doorstaan. Ook race en vliegsimulators voelen zeer realistisch aan.  Zo zit je ineens in een bloedsnelle formule 1 auto of straaljager. Zo’n apparaat besturen is een fenomenale ervaring. Helemaal als je er een professioneel stuur of joystick bij gebruikt.

Conclusie

We zijn ervan overtuigd dat de Oculus Rift de entertainmentindustrie compleet gaat veranderen. Wie eenmaal een spel met dit apparaat heeft gespeeld, zal nooit meer naar een monitor terug willen. Toch is het verstandig de ontwikkelaars versie te laten staan. Hoewel de Oculus Rift Developers Kit 2 al een fenomenale indruk achterlaat, is het nog een product dat in de kinderschoenen staat. De software is nog lang niet af, je ziet duidelijk de pixels op je beeldscherm, de lenzen zijn van vrij lage kwaliteit en er zijn nog maar weinig spellen die het ondersteunen. Wacht nog even tot de consumenten versie en spaar ondertussen voor een krachtige videokaart. Als consumentenversie echt UHD-scherm op 90 Hz zal krijgen heb je heel wat grafische kracht nodig om negentig beelden per seconden weer te geven. Wat je ervoor terug krijgt, is de meest fenomenale speelervaring die je kunt ondervinden. Virtual reality is eindelijk wat het behoord te zijn.

 

Oculus Rift Developers Kit 2

Prijs $ 490, –

Website www.oclusvr.com

Aansluitingen 1x HDMI 1.4b, 1x USB 2.0, 1x USB 2.0 (host), micro jack voor de Positional Tracker, DC Power Adapteraansluiting.

Display Super AMOLED 1080p (960×1080 per oog) 75 Hz display.

Gewicht 440 gram

Sensors Gyroscope, Accelerometer, Magnetometer en een externe infrarood CMOS Sensor (Positional Tracking).

 

Oordeel 5/5

 

Pluspunten

Fenomenale ervaring

Geen merkbare vertraging in spellen

Perfecte tracking

Lange kabels

Minpunten

Geen ondersteuning

Zeer slechte kwaliteit lenzen (krassen enorm snel)

Pixels zijn duidelijk zichtbaar

Lenzen beslaan snel

 

0 Reacties
Delen

Robbert Brus

Fulltime papa van twee super kids en parttime schrijver. Hou van gamen, sporten en dagdromen en natuurlijk bloggen en vloggen! Nu nog een mooi ritme vinden om het allemaal te kunnen doen.

Reageer

Het e-mailadres zal niet worden gepubliceerd.*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.